Το τμήμα της γραμμής στις περιοχές Αετοφωλιά και Σμίξη στο Καλόχι

Στην εικόνα 13 φαίνεται στα δεξιά η περιοχή Αετοφωλιά στο Καλόχι και στα αριστερά η περιοχή Μπάρες. Στο τμήμα αυτό κατασκευάστηκαν σημαντικά τεχνικά έργα. Προβλεπόταν να γίνει και ο σταθμός Καλοχίου που θα εξυπηρετούσε και τα Γρεβενά καθώς και γέφυρα για τη διάβαση του Αλιάκμονα. Τα έργα της γραμμής κατασκευάστηκαν από την εργοληψία του Ελί Μοδιάνο για το τμήμα Μικρό - Καλόχι. Η γραμμή που σημειώνουμε με κόκκινο έχει μήκος λίγο περισσότερο από ένα χιλιόμετρο. Στις επόμενες εικόνες 14 – 30 δείχνουμε τα έργα όπως είναι σήμερα κινούμενοι από δεξιά προς τα αριστερά, κινούμενοι από Κοζάνη προς Καλαμπάκα.
Εικόνα 13Η θέση Αετοφωλιά στο Καλόχι

Στο τμήμα που υποδεικνύουμε έχουν κατασκευασθεί 4 αγωγοί όμβριων υδάτων (εικόνες 15, 16, 18, 19, 23, 24, 29). Ο πιο εντυπωσιακός είναι ο τελευταίος (εικ. 29) ως προς το μέγεθος και την κλίση. Σ’ αυτούς η πρόσβαση είναι δύσκολη στην έξοδο γιατί βρίσκεται απέναντι από τον ήλιο κι ευνοείται έτσι η ανάπτυξη των βάτων. Το εσωτερικό τους είναι σε εντυπωσιακά καλή κατάσταση (εικ. 19) κι αυτό δείχνει πως η κατασκευές ήταν ποιοτικά άριστες. Μερικές από τις εξόδους έχουν επηρεαστεί από τις γεωργικές δραστηριότητες, όπως είναι η αποψίλωση με φωτιά (εικ. 18, 24). Γενικά οι έξοδοι είναι σε λίγο πιο κακή  κατάσταση εξαιτίας της έκθεσης στον Ήλιο. Μέρος των επιχωματώσεων που έγιναν χρησιμοποιείται σήμερα ως αγροτικός δρόμος, κι αυτό γίνεται και σε άλλες θέσεις των έργων (εικ. 14, 17, 30).   
Το πιο εντυπωσιακό έργο στο τμήμα αυτό είναι μία γαλαρία. Διασχίζει τον λόφο που φαίνεται στο καμπύλο τμήμα της διαδρομής στα αριστερά της εικόνας 13. Η πρόσβαση σ’ αυτήν από τα βόρεια είναι εύκολη (εικ. 25).  Η σήραγγα είχε ολοκληρωθεί. Όμως στα χρόνια που πέρασαν, εξαιτίας της αποστράγγισης υδάτων σ’ αυτήν, την έχουν σχεδόν κλείσει με τα χώματα που μετέφεραν. Η μία άκρη της σήραγγας, η βόρεια εξακολουθεί να είναι ελάχιστα ανοικτή (εικ 26) χωρίς όμως να υπάρχει η δυνατότητα να μπεις στα μέσα της. Νερό λιμνάζει στο εσωτερικό της (εικ. 27). Το άλλο άκρο της γαλαρίας έχει κλείσει (εικ. 28).


 Εικόνα 14

Εικόνα 15 


Εικόνα 16 

Εικόνα 17 



Εικόνα 18 
Εικόνα 19


 Εικόνα 20
 Εικόνα 21


Εικόνα 22
 Εικόνα 23
 Εικόνα 24
Εικόνα 25 

 Εικόνα 26
 Εικόνα 27


 Εικόνα 28
 Εικόνα 29

 Εικόνα 30















Εικόνα 31


Η εκβολή του Βενέτικου (Βελονιά) στον Αλιάκμονα αναφέρεται στην περιοχή ως Σμίξη. Ο Βενέτικος στο κατώτερο αυτό τμήμα του χωρίζει την περιοχή του Καλοχίου από αυτή του Φελλίου. Η περιοχή είναι στην ευθεία στα αριστερά της εικόνας 13. Η επιχωμάτωση της εικόνας 30 θα ενώνονταν με την αντίστοιχη της εικόνας 31. Το όρυγμα που φαίνεται στο βάθος δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Η περιοχή δίνεται σε δορυφορική θέαση (εικ. 32). Το μισοτελειωμένο όρυγμα φαίνεται κάτω δεξιά στο τμήμα της χάραξης που υποδεικνύεται με το κόκκινο.

Εικόνα 32. Το τμήμα της χάραξης της γραμμής από τη γαλαρία μέχρι το Βενέτικο


Στην Σμίξη προβλέπονταν να κατασκευασθεί γέφυρα για το πέρασμα του Βενέτικου. Η γέφυρα δεν θεμελιώθηκε ποτέ. Κατασκευάστηκε όμως μία εργοταξιακή κρεμαστή γέφυρα για τη μεταφορά του προσωπικού και των υλικών στις περιοχές γύρω από τις όχθες του ποταμού.  Απομεινάρια αυτής είναι οι βάσεις της στις δύο όχθες (εικ. 33) εκεί όπου πολλοί Γρεβενιώτες βουτάνε για να κολυμπήσουν στο Βενέτικο. Οι βάσεις είναι θεμελιωμένες σε βράχους (“μαρμάρια”). Στα μαρμάρια υπάρχουν ακόμα μπηγμένοι οι γάντζοι (εικ. 34) που δένονταν τα συρματόσχοινα της γέφυρας.


 Εικόνα 33
 Εικόνα 34

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου